Startsida

Valle Baroque
15–19 augusti 2018

BILJETTER på www.ticketmaster.se

OBS! PROGRAMMET UPPDATERAS LÖPANDE

Onsdag 15 augusti 19.00 Tomtens kalkbrott, Falköping:
INVIGNING! KÖP BILJETT 

Läs mer! Dido & Aeneas, Offend the Gods and Love Obey med Göteborg BaroqueEn av musikhistoriens mest älskade operor, här i en kritikerrosad uppsättning från 2014 med recensioner som ”En högklassig sångar-och musikerprestation.” ”…ett av Sveriges bästa barockband” ”Kungliga Operan kommer få svårt att toppa dem”
Regi: Per T Buhre
Musikalisk ledning: Magnus Kjellson
Dido: Leif Aruhn-Solén
Aeneas: Karl Peter Eriksson
Den förbjudna Stadens kammarorkester, BeijingBestående av välkända musiker från Kinas musikkonservatorium har Förbjudna stadens kammarorkester fångat publiken med sin unika stil utsökta uppförandepraxis. Sedan starten 2008 har orkestern rönt stor uppmärksamhet både nationellt som internationellt. Ledda av den framstående Pipa-solisten Yang Jing, deras musikaliske ledare och dirigenten Liu Shun från Kinas musikkonservatorium.
Då medlemmarna är forskare på traditionell kinesisk musik har alla tagit med sig influenser in i orkestern så att orkestern inte bara förvaltar den kinesiska musiktraditionen utan även för den framåt.
Ensemblen har varit involverad i många projekt och har av Kulturministeriet blivit godkända att representera Kina i kulturutbyten internationellt. Kritiker prisar ensemblen för sin ”eleganta och underbara presentation av traditionell kinesisk musik” och ”sin förmåga att överbrygga gapet mellan musik för adeln och massorna”.

Torsdag 16 augusti 14.00 Ållebergsgymnasiet, Falköping:
Barnkonsert med Höör Barock

Torsdag 16 augusti 19.00 Mössebergskyrkan, Falköping:
Bachs cellosviter med Mime Brinkmann.KÖP BILJETT
Läs mer!
Sedan succdebuten med skivan ”Cello rising” har man kunnat höra Mime som solist med såväl Apollo’s Fire Cleveland Orchestra som med Concerto Soloist vid Tanglewood Music Festival. Mime jobbar tillsammans med flera av Europas främsta orkestrar för tidig musik och turnérar i hela världen.
Efter att ha erhållit diplom från Toho Gakuen School of Music i Tokyo på modern cello begav sig Mime till Royal Conservatory i Haag, där hon tog solistdiplom i historisk uppförandepraxis på cello och Viola Gamba.
Efter att ha erhållit priser vid tävlingar som ’Concorso Internazionale Romano Romanini per strumenti ad arco’ och ’Concours Solisten Musica Antiqua Brugge’ har Mimes spel tagit henne mer än 35 länder och konserter med några av världens främsta tidig musik ensemble så som Bach Collegium Japan och Concerto Copenhagen.

 Torsdag 16 augusti 20.30 Falbygdens Osteria:
Barockpub med Höör Barock

Fredag 17 augusti 14.00 Stora Salen, Skara Stadshotell:
La Belle Dance för barn mellan 6-12 år
Läs mer! För att kunna förstå musiken från barocken måste man kunna något om dansen, kulturen och samhället i 1700-talets Frankrike.
La Belle Dance använder dessa element för att skapa ett större sammanhang för konsertens lyssningsupplevelse. La Belle Dance handlar om barockmusik, barockdans och en kunglig bal.
Konserten presenterar några av Norges skickligaste specialister på barockmusik och -dans, och ett program som tar oss med till en helt annan tid.
Barnen får uppleva betagande och elegant dans, ackompagnerat av en vacker och energisk barockmusik framfört på tidstrogna instrument.
En produktion av Rikskonsertene i Norge.

Fredag 17 augusti 19.00 Varnhems klosterkyrka:
Dolcezza di Morte med Göteborg Baroque. KÖP BILJETT
Läs mer! Enbart 3,8 procent av all musik som framförs på svenska opera- och konserthus är komponerad av kvinnor. Därför känns det extra angeläget för oss att kunna presentera flera fantastiska stycken tonsatta av kvinnor från den epok där vi känner oss mest hemma – 1600-talet. Förutom musik av Barbara Strozzi och Francesca Caccini framför vi även några stycken av deras samtide manliga kollega Claudio Monteverdi, där berättarjaget är en kvinna. Dolcezza di morte – dödens sötma är ett citat från ett av kvällens lamenton, temat är oftast olycklig kärlek, det mesta är bitterljuvt och det finns alltid en njutning i att klaga.
Magnus Kjellson, orgel Anders Eriksson, teorb, Olof Larsson, gamba, Amanda Flodin, mezzo

Lördag 18 augusti 18.00 Kråks Herrgård, Skara:
Maskeradbal med Höör Barock. KÖP BILJETT
Läs mer! Maskeradbalen – mystik och dekadens
Maskeradbalen var 16- och 1700-talets skandalfest! Här fick man umgås med människor från alla samhällsklasser och dölja sin identitet bakom en mask. Men klockan tolv togs masken av och man fick se vilka man umgåtts med under en hel kväll!
Vi upprepar förra årets succé och bjuder in till en unik möjlighet att återuppleva historien med masker, kostymer, mat, vin, livemusik med Höör Barock och givetvis dans! Balen går av stapeln i salarna på vackra Kråks herrgård och en tävling om bästa mask och bästa kostym kommer att hållas. För den som inte är insatt i baroqua danser kommer Elizabeth Svarstad hålla en introduktionskurs och Martin Bagge underhåller vid borden.
Kan du hålla masken?

Lördag 18 augusti 23.00 Skara Domkyrka:
Nattkonsert med bland annat trumpetare
Upplev magin en sensommarkväll när naturtrumpeternas fanfarer får klinga i Skara Domkyrkas valv

Söndag 19 augusti 18.00 Varnhems klosterkyrka:
AVSLUTNINGSKONSERT KÖP BILJETT
Roman: Then Svenska Messan med Göteborg Baroque och koristkursen
Läs mer! Traditionsenligt avslutas festivalen med ett maffigt oratorium där Göteborg Baroque samarbetar med festivalens koristkurs. I år har vi valt att framföra Then Svenska Messan av J H Roman under ledning av Kerstin Börjesson.
Johan Helmich Roman (1694-1758) brukar kallas den svenska musikens fader och det går inte att nämna hans namn utan att tänka på hans oerhört frekvent spelade Drottningsholmsmusiken, som uruppfördes vid Adolf Fredriks och Lovisa Ulrikas bröllop 1744. J H Roman, som var både violinist och oboeist blev redan vid 17 års ålder anställd i hovkapellet. Några år senare fick han möjlighet att åka på studieresa till London där han genast fick anställning i operaorkestern vid Kings Theatre. Ledare för orkestern vid den tiden var ingen mindre än Georg Friederich Händel, som blev Romans stora inspirationskälla som tonsättare.